1-555-645-324 Monday - Sunday 10:00 - 22:00
Zagrożenia płynące z reklam

Zagrożenia płynące z reklam

Reklamy to niestety nie tylko same korzyści i zalety – mają również szereg wad i ciemnych stron, które sprawiają, że wielu konsumentów ich nie lubi i im nie ufa.

Powszechne i sporej części zgodne z prawdą jest przekonanie, że reklamy kłamią. Pokazują produkty w sposób udowadniający, że są one niezbędne do zdrowia, życia, szczęścia i powszechnego dobroby… Zagalopowałem się, ale Czytelnicy sami już dobrze wiedzą, o co chodzi. Trudno znaleźć reklamę, która rzetelnie przedstawia zalety i wady jakiegoś produktu. Znacznie łatwiej o taką, która idealizuje świat i tworzy nierealne wyobrażenie o nim i działaniu produktów. Szczególnie widać to w reklamach kobiecych kosmetyków, w których modelki wyglądają idealnie nie dzięki nowemu kremikowi, a ręce utalentowanego grafika, korzystającego z popularnego programu do obróbki grafiki.

Powyższy punkt jest ściśle powiązany z kolejnym, mianowicie reklamy tworzą sztuczne wzorce ideałów, do których powinni dążyć wszyscy ludzie. Niestety ich osiągnięcie często możliwe jest jedynie w świecie reklam, w tym prawdziwym ludzie zmagają się z własnym brakiem doskonałości, przekonani, że muszą ją osiągnąć, ponieważ tego nauczyły ich reklamy.

Reklamy są także obwiniane za wzbudzanie nadmiernych potrzeb konsumpcyjnych. Klienci często nie potrzebują danego przedmiotu, ale reklama skutecznie przekonuje ich, że jest zupełnie przeciwnie. Konsumpcjonizm okazuje się szkodliwy nie tylko dla portfela, ale często również dla zdrowia.

Ostatnim punktem na mojej liście jest manipulacja w reklamach, która odwołuje się do najprostszych potrzeb, związanych z osiągnięciem fizycznego zadowolenia i satysfakcji: reklamy wykorzystują ludzki popęd seksualny i skłonność do używek. Stąd reklamy papierosów, alkoholu i na wpół rozebrane modelki w reklamach ubrań, kosmetyków i samochodów.

reklama słodyczy

reklama samochodu

reklama papierosów

Close Menu